onsdag 26 december 2012

Traket Hare....

Till Annandags middag, Harsadel A lá  Clara å Kalle... Anrättas idag...
Ska serveras m en gräddig sås, fräscha grönsaker, Hasselbackare, ugnsbakta päron & gelé.... samt några smörfrästa kantareller.
En middag som kommer ätas med andakt, bra jobb av Clara o Kalle i början av september iår.
Som toppas med en Efterätt, en enkel vanilj pannacotta m smörfrästa äpplen o rostade valnötter.
God fortsättning....

På önskemål kommer här receptet på Harsadel A lá Clara å Kalle

Salta och vitpeppra sadeln med ben.
Bryn i äkta smör i en gammal hederlig gjutjärnsgryta
Lägg i några morötter, nån gul lök och lite hackad purjolök, röd paprika, gul paprika.
Brynt lite, slå på en skvätt vatten 
Färsk timjan och några lagerblad, vitpepparkorn
på med locket och småputtra tiden vet jag inte...... nästan en timme tror jag.

Plocka upp harsadeln, svep in i folie och låt vila......plocka bort timjan och lagerblad i med ett par dl grädde.
Koka ihop och red av med lite maizena el vetemjölsredning ev en skvätt japansk soya tror jag vi hade.... krydda vid behov
Stav mixa vid behov.
Päronhalvorna stekte jag i ugnen brevid Hasselbackspotatisen kanske halva tiden de stått inne.


2 kommentarer:

HEJ LÄMNA GÄRNA EN HÄLSNING HÄR TILL MIG, TACK PÅ FÖRHAND MVH Claramaja