fredag 31 juli 2009

Baksugen....


Bakdax............ Vatten, jäst, grahamsmjöl, vetemjöl, salt...... blanda i alla ingredienserna utom saltet kör degblandarn ca 15 min tillsätt saltet kör ytterligare 5 min ..... låt jäsa ca 45 min.
Stjälp upp degen och dela till lagom stora. Dra i degen till en rektangel, lägg på olivoljad bakplåtspapper häll på olivolja, kryddor vilka du vill timjan/oregano/basilika/rosmarin tryck med fingertopparna så det blir hålor kryddorna och olja åker ner i hålen.
Jäs utan bakduk ca 45 min el till dubbel storlek .... strö på flingsalt...... grädda ca 200 grader ca 20 minuter eller lagom färg voila Foccacia om man vill kan trycka ner oliver, soltorkade tomater, fetaost mm
Gott matbröd till soppa, pastasallad mm

Men idag gjorde jag faktiskt Ciabatta istället la till mannagryn och lite flytande honung....
klicka på länken så är det ett liknade recept.
Jag gjorde på 2L vatten och 3 pkt jäst uppdelat på två omgångar.... ska räcka till 50 pers........

Ett tag såg köket ut som ett bombnedslag för jag bakade även kärleksmums samtidigt....
När degen jäste som bäst hörde jag hur det liksom puttrade, trodde jag hade glömt smöret på spisen till kärleks..... Nä, det kom från bunken... ja hade ingen radio på som jag brukar, har aldrig hört degputter förut :) en upplevelse rikare :) Här kan ni kolla på den färdiga Ciabattahögen

3 kommentarer:

  1. Baksugen blir man ju av detta!!! Har nog ditt recept i lådan... )öljersjö gård, på söndagar!!!

    SvaraRadera
  2. Hej igen...
    Hittade en bra sida där det står hur man lägger till en tredje kolumn!! ...Och mycket annat! http://fixa-din.blogspot.com/
    Hoppas du lyckas!
    Juliane

    SvaraRadera

HEJ LÄMNA GÄRNA EN HÄLSNING HÄR TILL MIG, TACK PÅ FÖRHAND MVH Claramaja