fredag 21 oktober 2011

Rödtunga Walewska...

& kvällslektyr...... renovering badrum följetongen fortsätter.... imorgon blir det nog ett besök till, till kakelfirman...

Walewskan var supergod..... riktig hemgjord sås med fond på räk och hummer skalen lite trix men gott & sen blir det en slatt till frysen när man gör själv.

Här är originalreceptet på Sjötunga Walewska
Fonden gjorde jag så här:
Fräste Räkskalen och hummerskal från två klor med lite smör o rapsolja
på med ca 1/2 dl cognac + 1 slarvigt hackad gul lök & 2 msk tomatpuré fräses lite till på med 4-5 dl vatten, 2 dl vitt vin, en 1/4 rotselleri och två morötter hackade
ett gäng dillkvistar jag hade i frysen, två lagerblad, ca 8 vitpepparkorn, lite cayenne peppar
Koka ihop minst 20 minuter och sila, Klart!!

Clara gick nästan i taket brevid bordet idag, en riktig tiggeskuta har hon blivit. Krafsar med tassana på armarna  och studsar upp och ned, nästan ....... "-nää vi har aldrig gett henne nåt vid bordet"


Hon fick faktiskt slicka lite tallrikar och pyttlite mos ...... diskade undan och så var det nån sparris kvar..... ropade på Clara ( hon hade parkerat i soffan hos Kalle, med en Kalle raggsocka i munnen. Andra gg jag ropade Clara tog det noll sekunder så rundade hon köksbardisken, med raggsockan i munnen "- ville du mig nå´t?"
Höll fram sparrisbiten till henne, Raggsockan föll som om den vore pestsmittad!!!
Luktade snabbt på sparrisen, slet till sig Raggsockan och drog som en avlöning.......... in i soffan till Kalle igen ........ sparris kan ni ge till katterna tänkte hon säkert



Till efterrätt blir det Pluras friterade västerbottenost kuber med lättvispad grädde & ljummen hjortonsylt  :=)

FORTSATT TREVLIG HELG KRAM PÅ ER!!!

Skickat från min HTC

1 kommentar:

HEJ LÄMNA GÄRNA EN HÄLSNING HÄR TILL MIG, TACK PÅ FÖRHAND MVH Claramaja