söndag 8 maj 2011

Sparris soppa ....

.... med sparris knoppar till kvällsmat blev ljuvligt god.... Per Morbergs recept, lite redigerat av mig, Milla
Obs! Kalle blev bjuden idag mé

4 scharlottenlökar glansade i lite smör, några drag med vitpeppar kvarnen, lite salt,  4 dl hönsbuljong, 5 dl vispgrädde, 1 1/2 dl vittvin
Koka ihop. Koka under tiden i ca 4-5 min två buntar sparris i bitar, i en vid låg gryta med lite salt och socker i vattnet  plus ändbitarna som brutits loss och skalats (den sist änden bortskuren), allt utom knopparna...... jag skalade och kokade även ändbitarna vi hade igår från två buntar....
Hålsleva upp dem och lägg dem i grädd blandningen
Koka vidare samtidigt som du kokar knopparna i ca 6-7 min
Häll soppan i en mixer,  mixa försiktigt...... färdigt, smaka ev av om det behövs mer salt och eller peppar
Servera och lägg i knopparna på toppen, servera med ett gott surdegsbröd till med gott smör och lite flingsalt



Skickat från min HTC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

HEJ LÄMNA GÄRNA EN HÄLSNING HÄR TILL MIG, TACK PÅ FÖRHAND MVH Claramaja