onsdag 6 januari 2010

HAPPY BIRTHDAY.....

Till Världens bästa Kalle som fyllt år idag Hipp hipp hurra
Glömde ta kort på både födelsedagsbarn, den goda älgkalopsen (älgkalvlägg skjuten av Kente/Nippe, tack :) ) och den smarriga Vårgårdatårtan (lite marängig sort som är K favorit) som jag bjöd på .....
Har varit fullt upp idag med förberedelser och sedan hålla styr på stökiga släktingar som snor mössor när dom kommer åt.Siv lär ha fullt upp några kvällar framöver med alla nya mössbeställningar i olika färger, K beställde en orange :)
Clara har fått en rejäl runda i markerna runt om byn och även fått apportera en nyskjuten Skata som K kom hem med.... ja han fick sig en liten jaktrunda idag på födelsedagen, Clara behövde få öva lite oxå, gick jättebra :)


Här kommer receptet på den goda tårtan som jag fått från syster

Vårgårda Tårta
4 äggvitor vispas skummigt med 3 dl socker som tillsättes lite i taget
Rör i 3 dl Vårgårda puffat rostat ris
Bred ut på en bakplåtsklädd långplåt, in i ugnen 1 timme och 15 minuter i 125 grader


Kolakrämen

Under tiden gör sjuder du ihop 4 äggulor, 1 dl socker, 1 msk vetemjöl & 1 dl vispgrädde.
Dra från värmen vispa i 1 tsk vaniljsocker och 100g rumsvarmt äkta smör

När tårtan svalnat bred på kolakrämen, lite vispad grädde och valfri frukt &/ bär.
Idag hade jag hallon och mango (fanns i frysdisken i affären i ett paket) 




3 kommentarer:

  1. Grattis K! Snyggt nacksving förresten...

    JiN

    SvaraRadera
  2. Kalle: tackar:)
    Clara: Snyggt är mitt signum!!Ha jag kan faktiskt på större fåglar oxå gräsänder och grågäss och sånt.

    SvaraRadera
  3. Hälsa och gratta!

    Mums den där tårtan måste vi prova. Vi har inga födelsedagar framöver så vi får väl hitta på nåt att fira!
    Kram!

    SvaraRadera

HEJ LÄMNA GÄRNA EN HÄLSNING HÄR TILL MIG, TACK PÅ FÖRHAND MVH Claramaja